Om uw bezoek aan onze praktijk zo plezierig mogelijk te maken en om onze werkzaamheden goed te organiseren, heeft onze praktijk de volgende praktijkregels opgesteld. Alle patiënten dienen van deze regels op de hoogte te zijn.
Administratie
Niet alleen vanwege de wettelijke eis, maar ook om u als patiënt zo goed mogelijk te kunnen helpen is het van belang dat onze administratie voorzien is van uw persoonsgegevens. Hierin moeten uw naam, adres, postcode en woonplaats, Burgerservicenummer, telefoon- en emailgegevens worden vermeld.
Wij verzoeken u vriendelijk wijzigingen in uw adresgegevens, telefoonnummer(s), e-mailadres, verzekeringsgegevens of gezinssituatie zo snel mogelijk aan ons door te geven. Dit geldt ook in het geval er iets verandert met betrekking tot uw gezondheid. Uw behandelaar moet volledig op de hoogte zijn van uw gezondheid en eventueel medicijngebruik om de juiste behandelmethode toe te kunnen passen.
Gemeentes en zorgverzekeraars geven wijzigingen niet automatisch door aan tandartsen (wel bij artsen en apothekers). U kunt wijzigingen aan ons doorgeven via de receptie, telefonisch of per email.
Aanmelding en eerste afspraak
Tijdens het eerste bezoek willen wij met u kennis maken en vernemen wij graag uw tandheelkundige wensen en klachten. Ook nemen wij uw algemene gezondheid met u door. Vervolgens vindt er een uitgebreid mondonderzoek plaats en worden er, indien nodig, röntgenfoto’s gemaakt. Op basis van deze bevindingen geeft de tandarts een advies voor een mogelijke vervolgafspraak zoals gebitsreiniging of vullingen.
Uw aanmelding in de praktijk is pas definitief na de eerste kennismaking met de tandarts. Voor spoed in de tussentijd kunt u contact opnemen met uw huidige tandarts of de spoedgevallentandarts (0900-1515).
Wet op de identificatieplicht
Ontvangt u medische zorg, dan moet u u kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Om dit te kunnen controleren kunnen wij u vragen naar uw legitimatiebewijs. Wij vragen u tijdens de intake een geldig identiteitsbewijs en uw verzekeringspas mee te nemen.
Voor informatie zie: www.rijksoverheid.nl – onderwerp identificatieplicht zorg.
Afspraak maken
U kunt aan de balie of telefonisch een afspraak met ons maken.
Belt u bij pijnklachten zoals (acute) kiespijn of afgebroken tand/kies, dan verzoeken wij u om voor 09:30 uur telefonisch contact op te nemen met de praktijk. Indien mogelijk wordt u dan dezelfde dag geholpen. Voor het behandelen van pijnklachten hebben wij vaste tijden in onze agenda gereserveerd. Bij ernstige pijnklachten zoals nabloedingen of trauma door ongeval, zullen wij u altijd voorrang geven en doen wij ons best u zo spoedig mogelijk te helpen.
Aanwezigheid
Graag verzoeken wij u 5 minuten voor de afgesproken tijd aanwezig te zijn.
Wij doen er alles aan om op tijd te werken. In de zorg is dit echter niet altijd te beheersen, bijvoorbeeld als gevolg van spoedgevallen. Wij vragen daarom uw begrip indien uw afspraak later dan gepland begint of als uw behandeling uitloopt.
De uitlooptijd is op geen enkele manier op de behandelaar te verhalen.
Afspraak annuleren/wijzigen of het niet nakomen van een afspraak
Indien u uw afspraak wilt annuleren of verzetten verzoeken wij u om dit minimaal 24 uur van te voren door te geven. Afspraken die niet minimaal 24 uur van te voren op werkdagen worden afgezegd kunnen in rekening gebracht worden. De hoogte van de nota is afhankelijk van de tijd van de behandeling die wij voor u hadden gereserveerd.
Indien wij telefonisch niet bereikbaar zijn, verzoeken wij u uw afmelding per e-mail te versturen naar info@detandartspraktijkdoetinchem.nl.
Om te voorkomen dat een afspraak wordt vergeten, sturen wij u minimaal 3 à 4 dagen van te voren een digitale herinnering per e-mail. Aan de balie wordt op verzoek ook een afspraakkaart verstrekt. Het versturen van afspraakherinneringen is een extra service die we bieden. Het ontslaat u niet van uw eigen verantwoordelijkheid.
Bij herhaaldelijk niet nakomen van een afspraak of te laat afzeggen van een afspraak, behouden wij ons het recht voor om u uit te schrijven als patiënt van onze praktijk.
Het te laat komen voor een afspraak
Bevestiging en herinnering afspraak
Spoedgevallen buiten openingstijden
De halfjaarlijkse controle
Begrotingen
Als praktijk geven wij standaard begroting af vanaf €250 euro. Indien gewenst kunt u ook een begroting meekrijgen wanneer het om bedragen gaat onder de €250,-. Dit kan mondeling dan wel schriftelijk overeen gekomen worden. In het geval er meerdere behandelopties zijn, krijgt u van elk van de mogelijkheden een begroting.
Een begroting behelst een standaard behandeling en is altijd onder voorbehoud. Onverwachte bijkomende kosten kunnen uiteraard niet van te voren worden begroot. U kunt derhalve geen rechten ontlenen aan een afgegeven begroting.
Betalingen
De verwerking van onze nota’s hebben wij overgedragen aan Infomedics. Dit factoringbedrijf zal, mits u een tandartsverzekering heeft, het verzekerde deel van uw nota innen bij uw verzekering. Van het deel dat u zelf moet betalen ontvangt u een restnota van Infomedics. Staat er geen vergoeding op uw nota vermeld? Dan betaalt u het hele bedrag aan Infomedics. Daarna controleert u of u de nota kunt declareren bij uw zorgverzekeraar.
Heeft u een vraag over de hoogte van de vergoeding of recht op vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.